A közösségi média algoritmusainak hatása a fiatalok önképére

A közösségi oldalak algoritmusai jelentős hatással lehetnek a fiatalok személyiség- és identitásfejlődésére. A „for you”, azaz a „neked javasolt” tartalmak miatt a tinédzserek gyakran úgy érzik, hogy azok személyesen róluk szólnak, ami félreértésekhez vezethet, és nehezen tudnak kilépni a közösségi oldalak által kialakított buborékokból.

A közösségi média oldalait szinte mindenki legalább napi egyszer átböngészi, és a finomodó algoritmusoknak köszönhetően gyakran találkozunk a korábban érdeklődésünket felkeltő témákkal. Ez a tájékozódás szempontjából is aggasztó lehet, hiszen nehéz kitörni az információs buborékokból, és a személyre szabott tartalmak is komoly problémát jelenthetnek a fiatalok számára.

A „for you” feliratú fülek könnyen félreértéshez vezethetnek, mivel a tinédzserek hajlamosak azt hinni, hogy a tartalmak nem csak nekik szólnak, hanem róluk is. A kutatók szerint ez különösen veszélyes lehet a tinédzserek számára, akik éppen személyes identitásuk kialakulásának szakaszában vannak.

A George Mason és a Drexel Egyetem kutatói által végzett vizsgálat során a 13–17 éves korosztály kifejezte, hogy szeretik a személyre szabott tartalmakat, és úgy érzik, azok tükrözik saját magukat. A tinédzserek azt is gondolják, hogy a TikTok algoritmusai például annyira pontosak, hogy azonosulni tudnak a hírfolyamukban látottakkal. Amikor azonban a tartalom nem egyezik meg az önképükkel, gyorsan továbbgörgetnek, bízva abban, hogy a jövőben az algoritmus nem ajánl hasonló bejegyzéseket.

A fiatalok többsége nem is tudja, hogy milyen adatok alapján ismerik fel az érdeklődésüket a platformok, és nem is aggódnak emiatt. A közösségi média veszélyei ellenére a tinédzserek úgy érzik, tudatosan használják az oldalakat, és képesek kezelni a tartalmak személyiségükre gyakorolt hatását. A kutatások azonban azt mutatják, hogy a közösségi felületek miatt a fiatalok érzékenyek lehetnek az önkép torzulására és más mentális egészségügyi problémákra, mint például a diszmorfia.

Az identitáskutatás óta sokat változott a helyzet, és a közösségi média algoritmusai átvették az identitás alakításának szerepét. A „for you” ajánlatok privát-nyilvános teret hoznak létre, ahol a tinédzserek hozzáférhetnek olyan tartalmakhoz, amelyekkel azonosulni tudnak. Ennek ellenére a kutatók szerint a tinédzserek tévednek abban, hogy képesek lennének megvédeni személyiségüket és identitásukat a fogyasztott tartalmak hatásaitól.