A magyar hitelpiac válsága és a hitelközvetítők helyzete

A magyar hitelpiacot súlyos válság érte, amelynek következtében a hitelközvetítők kerültek a legnehezebb helyzetbe. A 2008-as pénzügyi válság óta nem tapasztalt mértékű visszaesés történt, ami különösen a hitelközvetítő cégeket érintette, akik főként az új szerződésekből származó jutalékokból élnek.

Az elmúlt években a hitelközvetítők piaca jelentős átalakuláson ment keresztül. Az MNB legfrissebb statisztikái szerint az elmúlt hat év alatt a hitelközvetítő cégek közel egynegyede tűnt el a piacon, és ez a folyamat különösen tavaly gyorsult fel. A hitelközvetítő cégek száma 2023-ban több mint 10%-kal, 296-ra csökkent.

A lakáshitelezés területén a helyzet még drámaibb: a lakossági hitelpiac mérete a kétharmadára esett vissza az előző évhez képest. Mivel a hitelközvetítők jutalékbevételeinek 80-90%-a a lakossági hitelekből származik, ez a visszaesés különösen érzékenyen érintette őket. A jutalékbevételek összességében mintegy 16%-kal, 17,2 milliárd forintra csökkentek, ezen belül a lakossági hitelekből származó jutalékok 19%-kal estek vissza.

A hitelközvetítők azonban nem adták fel, és alkalmazkodni tudtak a megváltozott piaci körülményekhez. Ennek eredményeként a jelzáloghitelezésben a hitelközvetítők részaránya 45%-ról 55%-ra nőtt. Tavaly összesen 177 ezer szerződést kötöttek, amelyből 24 ezer jelzáloghitel-szerződés volt, és a vállalkozói szerződések száma 20 ezerre rúgott. A közvetített szerződések darabszáma és volumene is 18%-kal csökkent.

A hitelközvetítők által közvetített szerződések állománya 879 milliárd forintot tett ki, ebből 376 milliárd forint jelzáloghitel és 284 milliárd forint vállalkozói szerződések értéke. A vállalati szerződések közvetített állománya még emelkedett is, körülbelül 8%-kal.

A hitelközvetítők legújabb javaslatai a CSOK Plusszal kapcsolatosak. A Független Pénzügyi Közvetítők Országos Szövetségének (FPKOSZ) közleménye szerint az új kamattámogatott lakáshitel-konstrukció iránt kiemelkedő az érdeklődés, de több olyan pontja is van a szabályozásnak és az igénylési folyamatnak, amelyek miatt az ügyfelek nehézségekbe ütközhetnek. A szervezet szerint ezeken érdemes lenne változtatni.