A mohácsi Duna-híd építését a Duna Aszfalt kaphatja meg

Tavaly év végén merült fel, hogy Mohácsnál épülhet meg minden idők legdrágább magyar hídja, amelynek költsége a 300-320 milliárd forintot is elérheti, erről Lázár János beszélt egy interjúban. A friss közbeszerzési dokumentumok szerint a Duna Aszfalt adta a legolcsóbb, nettó 294,96 milliárd forintos ajánlatot a munkálatokra.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által kiírt nyílt uniós közbeszerzési eljárásban a STRABAG Építő Kft. nettó 309,96 milliárd, míg a SWIETELSKY Magyarország Kft. nettó 316,028 milliárd forintért vállalta volna a munkát, de a Duna Aszfalt nettó 294,96 milliárd forintos ajánlata bizonyult a legkedvezőbbnek. A Világgazdaság már korábban jelezte, hogy a beruházás ára meghaladhatja a 300 milliárd forintot, ami jelentős növekedés a korábban becsült 26,5 milliárd forinthoz képest. A mohácsi Duna-híd és az ahhoz kapcsolódó úthálózat tervei már elkészültek, és a nyertes vállalkozónak több feladatot is el kell látnia.

Az útépítés részeként több szakaszon is dolgozniuk kell a kivitelezőknek. Az első szakasz a 51. sz. főúttól Csátalja közelében indul, és Újmohácsig tart, ahol 2×2 sávos osztottpályás csomópontot alakítanak ki. A második szakaszban a Duna felett három híd épül, míg a harmadik szakasz az M6 autópályáig tart, ahol többek között turbó körforgalmakat is létesítenek. A projekt részeként 28,8 kilométernyi út épül 2x1, illetve 2x2 sávon, egy körforgalmú csomópont, három közúti híd, valamint kerékpárút levezetése az új Duna-hídról, továbbá a 756 méter hosszú Duna-híd 2x2 sávos osztott pályás keresztmetszettel és kerékpárút-átvezetéssel, valamint az ártéri hídhoz csatlakozva egybefüggően 8,5 kilométer hosszban 2x2 sávos osztott pályás főút az M6 autópályáig, több műtárggyal, például körforgalmakkal, kerékpáros aluljáróval.

A közbeszerzés feltételei miatt csak azok a cégek adhattak be ajánlatot, amelyek az elmúlt három évben összesen legalább 110 milliárd forintos árbevételt értek el, ami korlátozta a versenyt. Az Átlátszó szakértője szerint a minisztérium szétbonthatta volna a projektet kisebb részekre, hogy több cég is részt vehessen a tenderen. Az ÉKM azonban úgy döntött, hogy a projekt összefüggő létesítmény, és a kivitelezési munkák összehangolása miatt nem bontották kisebb részekre.

A Duna Aszfalt, Szíjj László tulajdonában lévő cég, korábban is nyert már jelentős állami megbízásokat, például a Paks és Kalocsa közötti Duna-híd építését is ők végezhetik. A cég 2022-ben 214,9 milliárd forintos forgalmat bonyolított, és 11,8 milliárd forint nyereséget ért el. Szíjj László neve a közvélemény előtt akkor vált ismertebbé, amikor kiderült, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter a vállalkozó luxusjachtján nyaralt. Szíjj László a Forbes legfrissebb listája szerint a 6. leggazdagabb magyar, becsült vagyona 281,3 milliárd forint, a 100 leggazdagabb magyar című kiadvány 2023-as összesítése szerint pedig 280 milliárd forintra becsült vagyonnal. Szíjj László a NER-korszakban vált az egyik leggazdagabb magyarrá, és a 10-100 milliárdos nagyságrendű közbeszerzések királyaként ismert, a Duna Aszfalt pedig rövid idő alatt átvette a korábbi központi NER-pénzszivattyú, a Közgép helyét az állami építési megrendelésekben.

A szerződéskötés egyelőre még várat magára, ugyanis először ki kell futnia a moratóriumnak, ami május 6-ig tart. Eddig van lehetőség megtámadni a közbeszerzési eljárás eredményét. Korábban az hangzott el, hogy a szerződéskötéstől számítva 50 hónap áll rendelkezésre az új mohácsi Duna-híd megépítésére, ez alapján 2028 nyarán történhet meg az átadás. Ha elkészül, ez lesz a 21. dunai átkelő Magyarországon, a 20. az idén nyárra elkészülő kalocsai Duna-híd lesz, ami a lap információi szerint 92 milliárd forintból valósul meg.